Biserica "Sf. Apostoli Petru si Pavel si Adormirea Maicii Domnului" Valea Manastirii

Biserica "Sf. Apostoli Petru si Pavel si Adormirea Maicii Domnului" Valea Manastirii, Alba date de contact, adresa, localizare, parohia si alte detalii va stau la dispozitie pe acest site.
Nume: Biserica "Sf. Apostoli Petru si Pavel si Adormirea Maicii Domnului" Valea Manastirii

Strada: Valea Manastirii 25

Cod postal: 517590

Localitate: Valea Manastirii, Comuna Ramet

Judet: Alba

Destinatia: Biserica

Starea: buna

Regim juridic: privat

Cultul: ortodox

Parohia: Parohia Manastirii Ramet

Arhiepiscopia: Arhiepiscopia Alba Iulia

Mitropolia: Mitropolia Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului

Descrierea: Dezvoltarea manastirii, nevoia credinciosilor din intreaga tara de a veni la slujbele sale, de a se marturisi si de a se ruga aici, au impus construirea unei noi biserici. In ziua de 29 iunie 1982, Episcopul Emilian Birdas a savarsit parastasul de 7 ani a Parintelui Dometie, a fost duhovnic al manastirii si totodata a sfintit piatra de temelie a noii biserici. Zidirea bisericii a durat pana in anul 1986.. In anul 1987 s-a inceput lucrarea de pictare a bisericii. lucrarea a fost condusa de pictorul Grigore Popescu de la Bucuresti. Planurile de arhitectura si conducerea lucrarilor de constructie sunt opera preotului inginer Grecea Ioan de la Arhiepiscopia Ortodoxa de Clujului. Biserica, cu fundatie din beton simplu si armat, cu zidurile din caramida, cu bolti din beton armat, are o suprafata construita de 2655 mp. Arhitectura de traditie bizantina cu impartire interioara a spatiului, este un plan triconc cu turla pe naos si cuprinde de la vest spre est: un pridvor deschis, un pridvor inchis, pronaos, naosul cu abside laterale si turla centrala si altarul incadrat de proscomidie si diaconicon. Fatadele au la baza un postament de piatra fatuita, iar zidurile de deasupra sunt impartite in doua registre, de inaltimi inegale, de un brau, format de un tor sub forma unei funii impletite incadrate de doua siruri de dinti de fierastrau. Registrul inferior, foarte inalt, e decorat cu firide inalte, cu deschiderea partii superioare in acolada; in interiorul firidelor sunt amplasate si ferestrele. Registrul superior, mai scund, este decorat cu un sir de ocnite, pictate in interior, deasupra lor fiind cornisa bisericii, formata dintr-un sir de dentriculi si patru siruri de dinti de fierastrau. Ancadramentele usilor sunt de piatra cioplita, decorate cu motive vegetale, o interpretare moderna a motivelor postbrancovenesti. Stalpii pridvorului deschis au capitele compozite (o combinatie moderna de volute ionice si frunze corintice, pecetluite de simbolul Sfintei Cruci ), cioplite de asemenea in piatra. Acoperisul, cu invelitori separate pentru diferitele incaperi interioare si poala mult evazata, este propriu bisericilor din Moldova, ca si sirul de ocnite din registrul superior al fatadelor, in timp ce pridvorul deschis si impartirea fatadelor in doua registre de catre un brau medalion se intalneste la bisericile din Tara Romaneasca. Pictura bisericii: in axul bisericii, la rasarit este reprezentat Iisus Hristos, incadrat in urmatoarele ocnite de Maica Domnului si de Ioan Botezatorul, dupa care urmeaza, de la est la vest, arhangheli, prooroci, tinand in maini rotulusuri cu inscriptii, apostoli, sfinti ierarhi, sfinti militare, sfinti mucenici si sfinte mucenite, ca un fel de Mare Deisis ( Deisi - Rugaciune ). Ultimii reprezentanti in ocnitele de la sud si nord, catre vest sunt sibile si intelepti ai antichitatii(fara aureole). Pe mijlocul fatadei vestice apar cele doua hramuri ale bisericii: Adormirea Maicii Domnului, incadrata de Sfintii Apostoli Petru si Pavel. La mijlocul fatadei de sud, sirul sfintiilor este intrerupt de reprezentarea Acoperamantului Maicii Domnului. In planul iconografic, in absida Sfantului Altar, in conca este pictata Maica Domnului cu pruncul, pe tron (Platytera) incadrata de Sfintii Apostoli Petru si Pavel si de Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil; alaturi de bolta "Cel mai vechi de zile". Tot in sfantul Altar, s-au pictat scenele: "Spalarea picioarelor", simbol al umilintei crestine, "Cina cea de taina", "Impartasirea Apostolilor", in care se incorporeaza simbolul jertfei si taina misiunii apostolice. In proscomidie (incaperea din stanga altarului) unde se pregatesc Sfintele Daruri (painea si vinul) cele mai importante reprezentari sunt cea a lui "Iisus Arhiereu", si "Iisus in mormant" sau "Iisus Imparatul Slavei". In diaconicon (incaperea din dreapta altarului) unde se pastreaza vesmintele liturgice, apare pe bota "Iisus Emanuel" promis poporului ales in Vechiul Testament, inconjurat de o serie de scene pictate pe pereti, tot vechi testamentare, care prefigureaza coborarea Fiului lui Dumnezeu pe pamant si jertfa sa pentru mantuirea neamului omenesc. Naosul este separat de pronaos doar printr-un arc care ingaduie privitorului sa vada, aproape in intregime, chiar de la intrare, maretia artistica a interiorului bisericii. Tema iconografica centrala este ierarhia celesta: in calota turlei se afla chipul lui Iisus Hristos, ca Pantocrator, inconjurat de serafimi, o adevarata garda inaripata, simbol al luptei impotriva raului si necredintei. Pe peretii laterali, pictura este dispusa in trei registre, incepand de sus, cu cetele ingeresti, ceata proorocilor si ceata apostolilor. Pe pandantivii ce sprijina turla, sunt pictati cei patru evanghelisti. In absidele laterale, sunt reprezentate mari momente din viata Mantuitorului: "Nasterea Domnului", "Intampinarea Domnului", "Iisus in templu", "Invierea Domnului", "Coborarea de pe cruce", "Punerea in mormant". Urmatorul registru, mai jos, cuprinde Deisis (Mantuitorul, Maica Domnului si Sfantul Ioan Botezatorul), sfintii militari. Pe plafonul din pronaos este pictata Maica Domnului Oranta - rugatoare, cu bratele ridicate si cu imaginea pruncului in medalion, pe piept, iar pe pandantive apar sfinti. Un loc important, din pronaos, il ocupa scena Adormirea Maicii Domnului, cel de al doilea hram al manastirii. Celelalte scene, de pe peretii laterali, cuprind: "Rastignirea Mantuitorului", "Schimbarea la Fata", "Invierea lui Lazar", "Mantuitorul din Gradina Ghetsimani". Pe peretele de vest, fata in fata cu sfantul altar, in registru mediu, apar sfintii romani.