Biserica de lemn "Sf. Apostoli" Cehei

Biserica de lemn "Sf. Apostoli" Cehei, Salaj date de contact, adresa, localizare, parohia si alte detalii va stau la dispozitie pe acest site.
Nume: Biserica de lemn "Sf. Apostoli" Cehei

Strada: 99

Cod postal: 4775

Localitate: Cehei, Orasul Simleu Silvaniei

Judet: Salaj

Destinatia: Biserica de lemn

Starea: restaurata 1998 - 1999, nu este in functiune

Regim juridic: privat

Cultul: ortodox

Parohia: Parohia "Sf. Apostoli" Cehei

Protopiatul: Protopopiatul Ortodox roman Simleu Silvaniei

Arhiepiscopia: Episcopia Oradea

Mitropolia: Mitropolia Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului

Descrierea: Biserica are planul dreptunghiular, terminat in partea sa estica cu absida altarului, decrosata, cu cinci laturi. Pe latura de sud biserica are si un mic pridvor si intrarea in biserica. Pridvorul se intinde pe toata lungimea pronaosului si naosului, fiind constituit dintr-o succesiune de cinci stalpi, decorati frumos, intre care se intercaleaza arcade formate de contrafisele pridvorului. Cuie de lemn cu capete decorative leaga contrafisele de stalpi. Dimensiunile bisericii sunt urmatoarele: latimea - 572 cm si lungimea naosului si pronaosului - 852 cm. La randul sau, absida altarului are lungimea de aproximativ 300 cm. In interior regasim incaperile consacrate. Trecerea dintre pronaos si naos este frumos decorata, regasindu-se si aici elementele decorative intalnite la portalul intrarii in biserica. Trecerea spre absida altarului se face prin intermediul a trei deschideri. Masa altarului se sprijina pe un picior realizat dintr-o singura bucata de lemn. Acoperirea acestor spatii se realizeaza prin intermediul unui tavan de scanduri in cazul pronaosului, o bolta semicilindrica sustinuta de un arc-dublou in cazul naosului iar in cazul absidei altarului intalnim o boltire mai putin intalnita, anume o calota sferica, formata din sase fasii curbe. Acesta solutie de acoperire este intalnita si la biserica de lemn din Camar, aflata nu departe dar, trebuie spus, ca aceasta solutie este mult mai des utilizata la bisericile de lemn din zona Moldovei. Acoperisul bisericii nu este unitar, in dreptul absidei acesta fiind mai scund. In partea de vest, asezat peste pronaos se afla turnul-clopotnita. De inaltime mica, turnul are o galerie deschisa ce este acoperita de o flesa cu baza octogonala terminata cu o cruce metalica. Atat deasupra altarului cat si in extremitatea estica a acoperisului ce acopera naosul se afla amplasate, pe coama, cate o cruce din metal. In decursul timpul, in vederea maririi capacitatii bisericii a fost adaugat in partea vestica a naosului corul. In prezent, in urma lucrarilor de restaurare acesta a fost indepartat dar urmele sale inca mai pot fi vazute. Un alt element adaugat mai tarziu, care nu se mai regaseste in prezent poate fi considerat si copertina ce proteja scarile de la intrarea in biserica. De asemenea a fost inlaturat si "ochiul" inserat in acoperisul de sindrila. Pictura acestei biserici este una dintre cele mai bine pastrate picturi din bisericile de lemn ale Salajului. Zugravul Nechita, caruia i-a fost atribuita opera, a utilizat un program iconografic in mare parte asemanator cu cel intalnit la biserica de lemn din Zalnoc. In pronaos, pe peretele vestic intalnim scene din Judecata de Apoi. Incolonate intr-un rand cu fata spre nord sunt insirate mai intai fecioarele nebune precedate de cele intelepte. Cele din urma, aflate in imediata apropiere a lui Isus Hristos se desfasoara pe peretele de nord a pronaosului. Reprezentarile in medalioane a principalelor defecte umane: Dusmania (Zavistia), Lacomia sau Curvia sunt asezate deasupra scenelor la care sunt supusi pacatosii. In naos, peretii inca poarta chipurile sfintilor mucenici. Pe bolta naosului sunt reprezentate episoade din patimile si minunile lui Isus Hristos. De asemenea, pe mijlocul boltii, in medalioane sunt reprezentati Dumnezeu Tatal si Isus Hristos. Usile diaconesti, care in prezent nu se mai gasesc in biserica aveau reprezentati pe patriarhul Petre (usa spre proscomidiar) respectiv pe patriarhul Aron (usa spre diaconicon). Usile imparatesti, decorate cu motive vegetale cuprindeau sase medalioane in care erau reprezentati probabil Sf. Maria, Arhanghelul Gavriil precum si cei patru sfinti evanghelisti. Iconografia absidei, care cuprindea pe langa sfinti patriarhi si chipurile a doua sfinte mucenite: Ioana si Ana sau scena Rastignirii este considerata a fi una mai bogata decat cele din bisericile aflate in apropiere. Iconostasul este format din trei registre. Primul registru, cel mai de sus, este reprezentat pe Isus Hristos pe cruce, flancat de crucile celor doi talhari. In cel de-al doilea registru se disting cei 12 apostoli. Cel de-al treilea registru prezinta evenimente din viata Mantuitorului sau care au legatura cu acesta: Nasterea Marii, Ducerea in biserica, Nasterea lui Isus Hristos, Botezul Domnului, Bunavestire, Marama Domnului, Duminica Floriilor, Invierea lui Isus Hristos, Inaltarea Domnului, Pogorarea Duhului Sfant, Schimbarea la fata sau Adormirea Maicii Domnului.